BWV 235 »Missa Brevis i g«

Bach komponerede adskillige latinske værker i sine Leipzig-år. Udover den store Messe i h-mol (som ikke var tiltænkt Leipzig), er de største af disse værker de fire Missa Brevis (korte messer). De har alle en varighed på omtrent 20 minutter, svarende til en almindelig kantate, og menes at have indgået som del af liturgien på festlige helligdage. I den højmesseforordning, der var gældende under Bachs virke i Leipzig, kan man læse at Kyrie ”skal synges med eller uden instrumenter, nogle gange på tysk og andre gange på latin”. Her står også, at Gloria kunne opføres på latin med orkesterakkompagnement, eller som menighedssang på tysk.

Blandt Bachs øvrige latinske værker fra Leipzig skal desuden nævnes to versioner af Magnificat, to 4-stemmige Sanctus-satser, og det 6-stemmige Sanctus fra julen 1724, som han 25 år senere, i 1749, genbrugte til fuldendelsen af sin store latinske Messe i h-mol.

De fire Missa Brevis stammer alle fra 1738/39 og er ens i opbygning: Kyrie er i én sats, som i kraft af teksten falder i tre afsnit, hvor Bach benytter nyt tema til hvert afsnit. Gloria er opdelt i fem satser, hvor første og sidste sats er for kor, mens de tre midterste satser er arier eller duetter for forskellige stemmetyper.

Alle fire messer er sat sammen af tidligere kantatekompositioner, det man i musikvidenskaben kalder parodi-værker. Bach satte ofte nye tekster til sine gamle kompositioner, og gjorde det med så stor indlevelse og akkuratesse, at det er umuligt at høre, hvilket værk, der er skrevet først. Ofte er parodien blevet mere kendt end originalen, det gælder eksempelvis for Juleoratoriet, som for størstedelens vedkommende stammer fra to verdslige lejlighedskantater, og den anden vej rundt, hvor musikken fra Matthæuspassionen blev genbrugt til en begravelseskantate for Fyrst Leopold af Anhalt-Köthen. Desuden er mange satser fra især første årgang af Leipzig-kantaterne (1723/24) parodier af kompositioner fra Bachs tid i Weimar og Köthen.

De satser, som Bach har parodieret til messen i g-mol er genbrugt fra tre forskellige kantater, som alle tre har været programsat med Enghave Barok. Det drejer sig om kantaterne BWV 72, som vi opførte 9. marts 2018, BWV 102, som vi opførte 31. august 2019 og BWV 187, som vi opførte 4. maj 2023.

Åbningskoret til messens Kyrie har Bach hentet fra kantaten Herr, deine Augen sehen nach dem Glauben (BWV 102). I denne kantates åbningskor citeres Jeremias’ Bog i tre tekstled, som falder i tre på hinanden følgende tematiske gennemføringer. Dette udnytter Bach i messen behændigt til messens tredelte åbningsbøn ”Kyrie eleison – Christe eleison – Kyrie eleison” (Herre, forbarm dig – Kristus, forbarm dig – Herre, forbarm dig.)

Til Gloria satsen har Bach genbrugt åbningskoret fra kantaten Alles nur nach Gottes Willen (BWV 72). Satsens homofone udråb passer perfekt til de udbasunerende Gloria in excelsis deo (Ære være Gud i det højeste) vekslende med opadgående sekstendedelsløb. Til B-delens ”Et in terra pax…” (Og fred på jorden…) lægges det gennemgående fjerdedelsmotiv til ro i orkestersatsen i en akkompagnerende rolle til sangernes beroligende overbundne noder. I den oprindelige kantate 72 blev dette afsnit komponeret til teksten ”Gottes Willen soll mich stillen” (Guds vilje skal berolige mig).

Messens sidste fire satser er alle hentet fra den store to-delte kantate Es wartet alles auf dich (BWV 187). I arien ”Gratias agimus tibi (Vi bringer dig taksigelse) ledsages bassen af unisone strygere i en stringent kontrapunktisk sats. Altens arie ”Domine fili unigenite Jesu Christe” (Guds enbårne søn Jesus Kristus) er udformet som en galant dans præget af det gennemgående synkoperede motiv i obo og strygere. Tenorens arie er delt i to tekstled, først en tungsindig Adagio til teksten ”Qui tollis peccata mundi” (Du, som bærer alverdens synd), fulgt af en dansant lovprisning ”Quoniam tu solus sanctus” (Thi du alene er hellig). I sin oprindelige form gentages ariens A-del som slutning, men Bach vælger til brug i messen, at holde arien i to dele.

Som slutkor benyttes åbningskoret fra Es wartet alles auf dich (BWV 187) fra 1726, til Gloria-delens sidste tekstled ”Cum Sancto Spiritu in gloria Dei Patris, amen” (Og med Helligånden i Gud Faders herlighed, amen). Med vanlig proportionssans udelader Bach kantatens lange instrumentale forspil og begynder satsen ved sangernes indsats. Satsen viser Bachs kompositionsteknik på højden af hans ydeevne midt i den tredje kantateårgang i Leipzig. Satsen er sublimt struktureret, bestående af en motet-agtig indledning, som efterfølges af en ekvilibristisk fuga i tre hele gennemføringer, førend det tematiske og motiviske materiale forenes til slut.

Og således afsluttes med en helt igennem mesterlig komposition.

© Enghave Barok og Jakob Bloch Jespersen – gengivelse tilladt med tydelig kreditering

Kyrie

1. Coro
Kyrie eleison,
Christe eleison,
Kyrie eleison.

Gloria

2. Coro
Gloria in excelsis Deo,
et in terra pax hominibus bonae voluntatis.
Laudamus te,
benedicimus te,
adoramus te,
glorificamus te.

3. Aria B
Gratias agimus tibi propter magnam gloriam tuam.
Domine Deus, Rex coelestis, Deus Pater omnipotens.

4. Aria A
Domine Fili unigenite Jesu Christe.
Domine Deus, Agnus Dei, Filius Patris,
qui tollis peccata mundi,
miserere nobis.

5. Aria T
Qui tollis peccata mundi,
suscipe deprecationem nostram.
Qui sedes ad dexteram Patris,
miserere nobis.
Quoniam tu solus sanctus,
tu solus Dominus,
tu solus altissimus
Jesu Christe.

6. Coro
Cum Sancto Spiritu in gloria Dei Patris, amen.

Kyrie

1. Kor
Herre, forbarm dig,
Kristus, forbarm dig,
Herre, forbarm dig.

Gloria

2. Kor
Ære være Gud i det højeste,
og fred på jorden, i mennesker velbehag.
Vi lover dig,
vi velsigner dig,
vi tilbeder dig,
vi ophøjer dig.

3. Arie B
Vi bringer dig taksigelse for din store herlighed.
Herre Gud, himmelske Konge.

4. Arie A
Gud Fader almægtige.
Herre, du enbårne Søn, Jesus Kristus,
Herre og Gud, Guds Lam
og Faderens Søn.

5. Arie T
Du, som bærer verdens synder,
forbarm dig over os,
modtag vor ydmyge begæring.
Du, som sidder ved Faderens højre hånd, forbarm dig over os.
Thi du alene er hellig,
du alene Herre,
du alene den højeste, Jesus Kristus.

6. Kor
Med Helligånden i Gud Faders herlighed, amen.

© Enghave Barok og Bente Marie Braarud – gengivelse tilladt med tydelig kreditering

Besætning: Solister: A T B, Kor: S A T B, Obo I/II, Violin I/II, Viola, Continuo
Første opførelse: 1737-1738 i Leipzig Opført af Enghave Barok:

Find alle latinske værker af Bach (som Enghave Barok har opført)