BWV 173 »Erhöhtes Fleisch und Blut«

Musikken til Kantate 173 ”Erhöhtes Fleisch und Blut” stammer fra fødselsdags-kantaten BWV 173a ”Durchlauchtster Leopold”, som Bach komponerede i 1717 til ære for sin nye arbejdsgiver Prins Leopold af Anhalt-Köthen. Dette karriereskift kostede i øvrigt Bach fire ugers varetægtsfængsel, fordi hans gamle arbejdsgivere i Weimar ikke ville løse ham af den kontrakt, han havde indgået med dem.

Den anonyme tekstforfatter til ”Erhöhtes Fleisch und Blut” har lagt sig så tæt op ad den oprindelige teksts metrik som muligt, hvorved det var muligt at genbruge musikken uden de store ændringer. Den version af kantaten, som vi hører i dag, stammer fra omkring 1728-31, og her er orkesterstemmerne stort set identiske med 1717-versionen, mens der er tilføjet og ændret en del i partituret for sangerne. Hvor 1717-versionen kun benyttede sig af to sangere (sopran- og bas-solist), er denne version tilføjet endnu en solist (tenor) og sidste sats er tilføjet to ekstra sangstemmer, så den oprindelige duet er blevet til en korsats.

Der er tegn på at der har været en mellemliggende version af kantaten fra 1724, som muligvis har ligget endnu tættere på 1717-versionen; men denne version er i så fald gået tabt.

© Enghave Barok - gengivelse tilladt med tydelig kildehenvisning

1. Recitativo T
Erhöhtes Fleisch und Blut,
Das Gott selbst an sich nimmt,
Dem er schon hier auf Erden
Ein himmlisch Heil bestimmt,
Des Höchsten Kind zu werden,
Erhöhtes Fleisch und Blut!

2. Aria T
Ein geheiligtes Gemüte
Sieht und schmecket Gottes Güte.
Rühmet, singet, stimmt die Saiten,
Gottes Treue auszubreiten!

3. Aria A
Gott will, o ihr Menschenkinder,
An euch große Dinge tun.
Mund und Herze, Ohr und Blicke
Können nicht bei diesem Glücke
Und so heilger Freude ruhn.

4. Aria (Duetto) B S
Bass
So hat Gott die Welt geliebt,
Sein Erbarmen
Hilft uns Armen,
Dass er seinen Sohn uns gibt,
Gnadengaben zu genießen,
Die wie reiche Ströme fließen.
Sopran
Sein verneuter Gnadenbund
Ist geschäftig
Und wird kräftig
In der Menschen Herz und Mund,
Dass sein Geist zu seiner Ehre
Gläubig zu ihm rufen lehre.
Beide
Nun wir lassen unsre Pflicht
Opfer bringen,
Dankend singen,
Da sein offenbartes Licht
Sich zu seinen Kindern neiget
Und sich ihnen kräftig zeiget.

5. Recitativo (Duetto) S T
Unendlichster, den man doch Vater nennt,
Wir wollen dann das Herz zum Opfer bringen,
Aus unsrer Brust, die ganz vor Andacht brennt,
Soll sich der Seufzer Glut zum Himmel schwingen.

6. Coro
Rühre, Höchster, unsern Geist,
Dass des höchsten Geistes Gaben
Ihre Würkung in uns haben.
Da dein Sohn uns beten heißt,
Wird es durch die Wolken dringen
Und Erhörung auf uns bringen.

1. Recitativ T
Du ophøjede af kød og blod,
som Gud selv tager til sig,
som han allerede her på jorden
har givet en himmelsk bestemmelse,
at blive Guds barn,
den Ophøjede af kød og blod.

2. Arie T
en der helliges af Gud
ser og smager Guds godhed.
Lovpris, syng, stem strengene,
så I kan forkynde Guds troskab.

3. Arie A
Gud vil, I menneskebørn
gøre store ting med jer.
Mund og hjerte, øre og øje
kan ikke være stille
ved denne hellige fryd og lykke.

4. Arie (Duet) B S
Bas
Således elskede Gud verden,
at han forbarmede sig
over os arme
og gav os sin søn,
så vi kan nyde hans nådegaver,
der strømmer os rigt i møde.
Sopran
Hans fornyede nåde,
forbinder os med ham,
og er aktiv og virksom
i menneskets hjerte og mund.
Guds ånd lærer os
at bede til ham.
Begge
Vi vil nu bringe ham de takkeofre,
vi skylder ham,
idet vi synger om
hans åbenbarede lys,
der lyser klart for os,
når han bøjer sig ned til os.

5. Recitativ (Duet) S T
Du uendeligste, dog kaldt Fader,
dig vil vi bringe vores hjerte som offer.
Fra vort bryst, andægtigt brændende
skal vort inderlige suk svinge sig til himlen.

6. Kor
Bevæg, du Højeste, vor ånd,
så den højeste ånds nådegaver virker i os.
Da din søn befaler os at bede,
vil bønnen trænge gennem skyerne og blive hørt.

© Enghave Barok og Bente Marie Braarud - gengivelse tilladt med tydelig kreditering

Tekst: Anonym digter
Besætning: Solister: S A T B, Kor: S A T B, Traversfløjte I/II, Violin I/II, Viola, Continuo
Plads i kirkeåret: 2. Pinsedag
Første opførelse: 29. maj1724 i Leipzig

Opført af Enghave Barok: 2. juni 2013 i Enghave Kirke

Find andre Bachværker til 2. Pinsedag (som Enghave Barok har opført)

Find alle Bachværker med tekst af Anonym Digter (som Enghave Barok har opført)