BWV 47 ”Wer sich selbst erhöhet”

Kantate 47 ”Wer sich selbst erhöhet” er komponeret i 1726 til 17. søndag efter Trinitatis. Teksten, som er skrevet i 1720 af Johann Friedrich Helbig (1680-1722), knytter sig tæt til søndagens evangelietekst fra Lukasevangeliet 14,1-11. I første sats citerer digteren fra evangeliets sidste sætning.

Anden og tredje sats advarer i alvorlige vendinger mod hovmod, efterfulgt af en bøn for ydmyghed og evig velsignelse i de to sidste satser. Bønnen ”så jeg ikke sætter min frelse over styr, som den første helvedsflok” hentyder til den udbredte legende om, at Lucifer/Satan, som oprindelig var en engel, blev styrtet ned i helvede på grund af hovmod (Lukasevangeliet 10,18).

Anden sats findes i to versioner. En fra 1726, hvor den instrumentale solostemme spilles af orgel, og en anden fra ca. 1730, hvor den instrumentale solostemme spilles på violin. Mens sopransolisten synger om ydmyghed i satsens første del, udviser instrumental solisten alt andet en ydmyghed med sit virtuose spil. Det er nærmest, som om Bach vil vise, at ydmyghed ikke falder os mennesker så let.

Bemærk det tydelige karakterskift, når teksten skifter til advarslen om, at hovmod/pral er djævlens værk. Pludselig ophører det virtuose spil, som afløses af en lidt kantet sats, der nærmest virker som et krampagtigt forsøg på at udvise ydmyghed, mens sopransolisten nærmest irettesætter instrumentalsolisten.

© Enghave Barok - gengivelse tilladt med tydelig kildehenvisning

1. Coro
Wer sich selbst erhöhet, der soll erniedriget werden, und wer sich selbst erniedriget, der soll erhöhet werden.

2. Aria S
Wer ein wahrer Christ will heißen,
Muss der Demut sich befleißen;
Demut stammt aus Jesu Reich.
Hoffart ist dem Teufel gleich;
Gott pflegt alle die zu hassen,
So den Stolz nicht fahrenlassen.

3. Recitativo B
Der Mensch ist Kot, Staub, Asch und Erde;
Ist’s möglich, dass vom Übermut,
Als einer Teufelsbrut,
Er noch bezaubert werde?
Ach Jesus, Gottes Sohn,
Der Schöpfer aller Dinge,
Ward unsretwegen niedrig und geringe,
Er duldte Schmach und Hohn;
Und du, du armer Wurm, suchst dich zu brüsten?
Gehört sich das vor einen Christen?
Geh, schäme dich, du stolze Kreatur,
Tu Buß und folge Christi Spur;
Wirf dich vor Gott im Geiste gläubig nieder!
Zu seiner Zeit erhöht er dich auch wieder.

4. Aria B
Jesu, beuge doch mein Herze
Unter deine starke Hand,
Dass ich nicht mein Heil verscherze
Wie der erste Höllenbrand.
Lass mich deine Demut suchen
Und den Hochmut ganz verfluchen;
Gib mir einen niedern Sinn,
Dass ich dir gefällig bin!

5. Choral
Der zeitlichen Ehrn will ich gern entbehrn,
Du wollst mir nur das Ewge gewährn,
Das du erworben hast
Durch deinen herben, bittern Tod.
Das bitt ich dich, mein Herr und Gott.

1. Kor
Den, der ophøjer sig selv, skal nedgøres og den, der nedgør sig selv, skal  ophøjes.

2. Arie S
Den, der vil være en sand kristen,
må vise ydmyghed.
Ydmyghed hører Jesu rige til,
pral er djævlens værk.
Gud er imod alle dem,
der ikke lader stoltheden fare.

3. Recitativ B
Mennesket er snavs, støv, aske og jord,
er det da muligt, at han
som djævleyngel
forvandles til at være overmodig?
Ak, Jesus, Guds søn
alle tings skaber
blev for vor skyld fornedret,
han tålte spot og hån,
og du, du arme kryb prøver at hævde dig?
Passer det sig for en kristen?
Gå bort, skam dig, du stolte skabning,
gør bod og følg i Kristi spor.
Kast dig i ånden troende ned for Guds fødder!
Han vil rejse dig op igen til sin tid

4. Arie B
Jesus bøj dog mit hjerte
under din stærke hånd,
så jeg ikke sætter min frelse over styr,
som den første helvedsflok.
Lad mig søge din ydmyghed
og forbande hovmodet,
giv mig et ydmygt sind
så jeg er dig til behag!

5. Koral
Den timelige ære vil jeg gerne undvære.
Du lover mig det evige liv,
som du har opnået for os
ved din barske, bitre død,
det beder jeg dig om, min Herre og Gud.

© Enghave Barok og Bente Marie Braarud - gengivelse tilladt med tydelig kreditering

Tekst: Johann Friedrich Helbig 1720; 1. sats: Lukasevangeliet 14,11; 5. sats: Anonym digter ca. 1560
Besætning: Solister: S A T B, Kor: S A T B, Obo I/II, Obligat Orgel, Violin I/II, Viola, Continuo
Plads i kirkeåret: 17. søndag efter Trinitatis
Første opførelse: 13. oktober 1726 i Leipzig

Opført af Enghave Barok: 22. september 2013 i Enghave Kirke

Find andre Bachværker til 17. søndag efter Trinitatis (som Enghave Barok har opført)

Find alle Bachværker med tekst af Anonym Digter eller Lukasevangeliet eller Johann Friedrich Helbig (som Enghave Barok har opført)

Begivenheder

  1. fredag 2. februar 2018|19:30

    Bachkantater

  2. fredag 9. marts 2018|19:30

    Bachkantater

FACEBOOK

Enghave Barok
Enghave Barok09/09/2017 @ 13:15
Enghave Barok
Enghave Barok08/09/2017 @ 20:59

Er du klar til at møde den unge Bach? Hvis ikke kan du forberede dig til mødet ved at hente programmet her: https://indd.adobe.com/view/fa452428-b436-4115-b8b3-8841235f30f5
Begivenheden finder sted lørdag 9/9 kl. 15 i Apostelkirken - der er FRI ENTRÉ: https://www.facebook.com/enghavebarok/posts/1543309425715414

Enghave Barok
Enghave Barok har tilføjet 5 nye billeder.08/09/2017 @ 16:05

Stemningsbilleder fra skolekoncerter i Apostelkirken med musik af den unge Bach. I morgen, lørdag 9/9 kl. 15 er der fri adgang for alle. Dørene åbner kl. 14:30: https://www.facebook.com/enghavebarok/posts/1543309425715414

Enghave Barok
Enghave Barok31/08/2017 @ 19:04

Et lille smugkig ind i Jesenka's øvelokale, hvor hun øver på det spændende instrument Viola d'amore der skal bruges i Kantate 152.
Kom og hør lørdag 9/9 kl. 15. Dørene åbner 14:30 - der er fri entré!
https://www.facebook.com/enghavebarok/posts/1543309425715414

Enghave Barok
Enghave Barok28/08/2017 @ 21:28

I disse dage skriver Jakob Bloch Jespersen på programnoter til de tre smukke kantater af den unge Bach vi opfører 9/9 kl. 15: https://www.facebook.com/events/257497964654695
I mellemtiden kan vi anbefale at lytte til Jakobs podcast serie over Carl Nielsen og Anne Marie Carl...